sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

Hiihtovaellus ja lentolippuja

Ulkoilmakurssin puitteissa meillä oli ensimmäinen yön yli kestävä hiihtovaellus tiistaista keskiviikkoon. Hiihtomatkaa ei kertynyt yhteensä kuin ehkä 6km, mutta sää ja rinkat selässä teki siitä ihan tarpeeksi haastavaa. Aamulla pakkailin viimeset tavarat ja suuntasin suksia kanniskellen koululle, missä pakattiin auto ja peräkärry. Ajeltiin joku 30min kunnes hypättii parkkikselle, pakattiin kamat kelkkoihin ja lähettiin koirien kanssa hiihtelemään. Mukana oli siis 4 opettajan koiraa, ne on kyllä niin mainioita!

Tiistaina keli oli ihana ja aurinkoinen, vähän tuulinen mutta ihan jees. Matka taittui yllättävän nopeesti ja löydettiin mökki. Yövyttiin kuitenkin teltoissa mökin läheisyydessä, se oli ihan jees. Kovan tuulen takia vaan teltta lepatti äänekkäästi, joten kaivoin korvatulpat esiin. :D

Keskiviikkona harjoiteltiin hätäsuojan rakentamista lumesta, siivottiin jälkemme leiristä, pakattiin kamat ja alettiin hiihtelemään takaisin. Sää oli ihan äärimmäisen tuulinen. Meidän piti mennä järven ja ylängön poikki. Tuuli oli jotain 15m/s luokkaa, joten jos meinas mennä myötätuuleen ei tarvinnu ees hiihtää kun tuuli työnsi eteenpäin. Ongelma vaan oli se että meidän piti hiihtää vastatuuleen. Oli ihan hullua! En oo eläissäni kokenu niin kovaa tuulta. Onneksi useimmilla meistä oli laskettelulasit silmien suojana niin pysty kattomaan eteenpäin. Oli tuo tuulikin ihan hauska kokemus, kun ei oo ennen tuommosta kokenut! Koko reissu ylipäätään onnistu hyvin, ottaen sen huomioon että osa tyypeistä ei ollut koskaan edes nukkunut teltassa aiemmin, saatika koonnut sitä.

Valmiina lähtöön!

Ihanat hauvat!

Teltat näytti aamulla tältä
Aamun pakkailuja
Paluumatka oli hullu!
 Kun päästiin takasin kotiin naapurin Karol oli leiponut Helille synttärikakun ja kutsui meidätkin kakkuherkutteluihin. Oli ihan huippua kakkua. Ihana Karol!

Eilen alkoi Altasta Euroopan suurimmat husky koiravaljakkokilpailut. Osallistujia on vaikka ja kuinka monesta maasta, mm Suomesta, Ruotsista, Briteistä ja Saksasta. Matkat näissä kisoissa on ihan hulluja, lyhyin on 500km ja pisin 1000km! Käytiin kattomassa avajaisia eilen ja Alta oli kyllä ihan hurjan täynnä ihmisiä, yleensä kadut on melko tyhjinä, mutta eilen oli ihan tungokseen asti. Oli vaikea löytää paikkaa mistä koiravaljakot olis nähnyt kunnolla. Sain napsittua pari kuvaa kuitenkin.

Samaan aikaan keskustassa oli markkinat, joissa myytiin suurimmaksi osaksi poronnahkatuotteita kuten porontaljoja tai tollasia huippuja poronnahkatossuja. Paljon oli myös neuleita, villasukkia, lapasia, nahkarukkasia, kaikkea mitä ihminen voi tarvita näillä leveysasteilla. Oli ihan mukavaa, että täälläkin tapahtuu jotain ja näkee jopa turisteja!

Poronnahkakenkiä

Mulla tulee olemaan kaksi viikkoa tyhjää koulusta, joten tottakai alkoi matkakuume. Skypettelin Lucian ja myös Reetan kanssa ja päädyttiin siihen että lennän ensin Berliiniin ja lomailen siellä pitkän viikonlopun Reetan kanssa ja sieltä matkaan sitten bussilla Müncheniin. Ihanaa päästä taas Saksaan ja varsinkin Müncheniin! En taida kyetä olla sieltä poissa puolta vuotta kauempaa..

Lucia tulee käymään Suomessa toukokuun lopusta kesäkuun alkuun ja hän haluis kovasti nähä Joulupukin. Niimpä ostettiin lentoliput Rovaniemelle. Tää päivä ei oo ollu hyvä miun pankkitilille..

Huomenna taas hiihtovaellusta luvassa, joten pitäis varmaan alottaa pakkaaminen niin että pääsis nukkumaankin jossain vaiheessa.